Škola jízdy - základní pojmy:

Kapitán:

Přední jezdec je obvykle uváděn jako „Kapitán“. Někdy bývá uváděn jako „Pilot“ či „Kormidelník.“

Kapitán by měl být zkušený cyklista schopný ovládat kolo, volit nejlepší cestu, orientovat se na trase. V případě, kdy je to kapitán – začátečník, nemělo by ho překvapit, že je při řízení vyšší zátěž na horní část těla oproti klasickému kolu. Čím je tým sehranější, tím se i tyto nároky snižují.

Kapitán má dva hlavní úkoly:

  • Mít kontrolu nad celým dvojkolem, vyvažování, řízení, řazení či brzdění.
  • Udržet zadního jezdce „topiče“ v dobré náladě. Dvojkolo není dvojkolem bez zadního jezdce a kapitán si musí jeho důvěru získat. Když chce topič zastavit, musí zastavit. Když chce topič zpomalit, musí zpomalit. Vzhledem k tomu, že zadní jezdec přes předního nevidí před sebe na cestu, musí ho kapitán dostatečně informovat a varovat. Například před výmoly, hrby apod. aby byl topič na ně připraven.

  • Pokud nedokáže pár fungovat jako tým na dvojkole, je to většinou způsobeno buď bezohledným kapitánem, nebo bolestmi sedací části těla :-).

    Kapitán by měl také topiče předem informovat o řazení. Především přeřazení na nižší stupeň může být nebezpečné bez varování. Hrozí zde ztráta rovnováhy pro topiče. V neposlední řadě se při synchronním řazení méně opotřebovává řadící mechanismus.

    Topič (Zadní jezdec):

    Zadní jezdec je obyčejně známý jako „topič – stoker“. Taky někdy se nazývá „navigátor“, „zadní admirál“. Rozhodně to není obyčejný pasažér, protože se podílí na jízdě stejně jako kapitán.

    Stoker má dva základní úkoly:

  • Topič slouží především jako motor. Vzhledem k tomu, že neřídí, měl by být schopen vydat na šlapání minimálně stejně energie, jako na klasickém kole. Někdy se oba můžou domluvit na různých strategiích, např. topič se bude chovat jako zásobárna energie na horší časy apod. Ale to je už jenom na domluvě a strategii v týmu.
  • Topičova hlavní činnost je negativní, tedy nesmí řídit! Nepředvídatelné hmotnostní posuny můžou kapitána při řízení dost rozhodit, v opravdu extrémních případech vést až k pádu. Topič by měl být součástí osy kola a z ní se nevychylovat. V případě změny pozice v sedle, pití apod. by to měl kapitánovi oznámit, aby byl na situaci připraven. V žádném případě by se to nemělo dít ve složitých dopravních situacích či v technicky obtížnějších pasážích.

  • Topičovou výsadou je navigace, telefonování, fotografování, psaní SMS, drbání či masáž kapitánových zad.

    Tým:

    Tým je vždy více než součet jednotlivců. Zkušený dvojkolařský tým dokáže velmi zvláštně neverbálně komunikovat. Od jemných posunů, změny rovnováhy či zatlačení na pedál.

    Po několika stovkách společných kilometrů už si nebudete muset dávat znamení, že chcete zařadit, domlouvat se, na kterou nohu vystoupit či jak se pohybovat v nízkých rychlostech. Prostě to půjde samo.

    Schopnosti získané v týmu jsou opravdu unikátní pro danou dvojici. Ve chvíli, kdy se oba vymění, začíná učení znova.
    A jak si složit dobrý tandemový tým?

    Obecně lze říci, že těžší jezdec by měl být kapitán. Dvojkolo se lépe ovládá, když je těžiště vpředu. Nicméně zdaleka to nemusí být pravidlo a je to o vyzkoušení.