Škola jízdy - první rozjezd:

Úvodem bych chtěl říct, že celý popis je značně kostrbatý a může se zdát, že rozjezd na dvojkole je něco hodně těžkého. Určitě to tak není! Je to vlastně to stejné, jako rozjezd na klasickém kole, akorát je trochu delší a jste na to dva. Tak s chutí do toho a budete překvapeni, jak je to jednoduché!

První rozjezd:

První jízdu by neměl kapitán absolvovat s topičem. Je lepší se projet sólo, aby si zvykl na delší kolo, na zatáčení a jiné chování na dvojkole.
Správná technika rozjezdu je velmi důležitá. Na dvojkole se špatně jezdí pomalu v přímém směru, alespoň do doby, než budete mít za sebou pár desítek kilometrů na dvojkole. Proto je důležité dosáhnout hned po startu vyšší rychlosti, aby bylo dvojkolo stabilní. Vzhledem k celkové váze dvojkola, nejde urychlit rozjezd bez dobré koordinace ve dvojici. Je taky důležité zvolit vhodné prostředí, tedy zpevněnou silnici, kde máte dostatek místa s minimálním provozem.

Správná technika rozjezdu varianta 1:

  • Oba dva se postavte obkročmo přes rám, obě nohy mějte na zemi.
  • Otočte pedály tak, aby byly v úhlu 45 stupňů vpřed. Obvykle na straně méně obratné nohy.
  • Dejte si chodidla na „natažený pedál“, poté silně sešlápněte s tím, že současně:
  • Použijte pedál jako schod, abyste se dostali do sedla co nejrychleji.
  • Následně spolu začněte šlapat, aby dvojkolo nabralo rychle potřebnou rychlost.


  • Pokud Vám to nejde. Zkuste si procvičovat jednotlivé kroky postupně každý sám.

    Nejčastější chyby při rozjezdu:

  • Start tak, že stojíte oběma nohama na jedné straně dvojkola. Jedno chodidlo je na pedálu, odraz, sešlápnutí a následuje přehození druhé nohy přes řidítka a sedlo. Zkuste to tak a kopnete chudáka topiče přesně do hlavy. Ten by vám dal…
  • Stojíte obkročmo přes rám, jedno chodidlo máte na pedálu ve spodní úvrati a druhou nohou se pouze odrazíte. Než se vám podaří dostat do sedla a šlapat, ztratíte rychlost a… konce bývají různé :-).
  • Při startu se málo odrazíte a zároveň nesešlápnete pedál. Dvojkolo tak nezíská potřebnou rychlost, začnete balancovat ze strany na stranu, kapitán se to snaží kontrovat řidítky a většinou to končí neúspěchem.
  • Správná technika rozjedu varianta 2:

    Kapitán:

  • Postaví se obkročmo nad rám, obě nohy má na zemi. Dvojkolo stojí rovně.
  • Rozkročí více nohy tak, aby měl dostatečnou stabilitu a povolil volnému otáčení klik a pedálů.
  • Zmáčkne brzdy, aby dvojkolo nepopojíždělo.

  • Topič:

  • Otočí si pedál a použije ho jako schod a nasedne na sedlo.
  • Sedí v sedle a otočí pedál do polohy, kterou preferuje kapitán. Při všech těchto pohybech se snaží držet těžiště nad rámem dvojkola, aby jej příliš nevychyloval.
  • Řekne kapitánovi, že je připraven vyjet.

  • Kapitán:

  • Dá si chodidlo na připravený pedál, silně sešlápne a zároveň:
  • Použije pedál jako schůdek a zvedne se na něm do sedla.
  • Sešlápnutím získá dvojkolo rychlost, hned po nasednutí oba začnou šlapat, aby dvojkolo nabralo dostatečnou rychlost.


  • Zastavení:

    Zastavení je do značné míry opakem startu. Nejdůležitější je se domluvit, na kterou stranu budete vystupovat. Jsou ale určité věci, na které je třeba dávat pozor:

    Kapitán:

    Pamatuj, že bys měl držet dvojkolo do té doby, dokud topič úplně nevystoupí. Mezi nejčastější chyby patří:
  • Nechat dvojkolo příliš vychýlit ze svislé osy – poté se stává velmi těžké a neudržíte ho.
  • Mějte nohy dostatečně daleko od sebe, abyste dvojkolo udrželi.

  • Topič:

    Mějte svou váhu co nejvíce nad rámem, abyste zbytečně nevychylovali dvojkolo z osy. Zbytečně se nehýbejte ve chvíli, kdy zastavujete. Vystupujte až ve chvíli, kdy kapitán má nohy pevně na zemi.